Nachtegaallaan 19
2566JK Den Haag
Logopedie 070-3643794

Articulatieproblemen

Articulatieproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben:
Organisch: bijvoorbeeld een verminderde werking van de spieren door een neurologische oorzaak, een gespleten gehemelte.

Functioneel: In aanleg functioneren alle spieren goed maar gebruikt het kind ze niet goed. Het kind zegt bijvoorbeeld altijd een s in plaats van een g.

Veel articulatieproblemen worden veroorzaakt door een tijdelijke slechthorendheid van het kind door veelvuldige oorontstekingen. Het kind hoort de klanken niet goed en produceert ze tengevolge daarvan ook niet goed. Als een kind heel vaak verkouden is kan het niet door de neus ademen. Een gevolg daarvan is dat het altijd met zijn mond open zit. De spieren van de wangen, lippen en tong worden dan erg slap. Dit heeft vaak gevolgen voor de articulatie. Een andere oorzaak is duimzuigen of het zuigen op een speentje. Als kinderen daar te lang mee doorgaan heeft dat gevolgen voor de stand van de tong: veel te laag in de mond, het kind kan de tong haast niet heffen om klanken als\\\’ l\\\’ of\\\’ t\\\’ te maken. De stand van de bovenkaak verandert ook: de bovensnijtanden gaan naar voren staan, de onderste snijtanden naar achteren. Tengevolge daarvan worden klanken als de \\\’s\\\’ en de \\\’t\\\’ met de tong tussen de tanden uitgesproken.

Bij articulatieproblemen werken we aan de volgende doelen:

• De mondmotoriek is goed; stevige spieren, een goede lipronding en een goede sluiting van de kaken en de lippen
  • Stevige tongspieren en een goede plaatsing van de tong, zowel met spreken als in rust
  • Bij kinderen vanaf vier jaar: het kind zuigt niet meer op zijn duim of op een speen
  • Het kind slikt op de juiste manier: met de tong achter de tanden
  • Het kind ademt door de neus als het niet spreekt
  • Het kind kan het verschil horen tussen een goede en een verkeerde uitspraak van de klanken waar het problemen mee heeft
  • Het kind kan de klanken waar het problemen mee heeft goed produceren tijdens de oefeningen
  • Het kind past de goede uitspraak toe tijdens de spontane spraak
  • Het kind past de goede uitspraak toe in het dagelijks leven

?>